ReGala Ferdinand ediția a IX-a - Teatrul de Vara ”Radu Beligan” - 28 noiembrie 2024
Absolvenţi CNF
Andrei Fînaru, Anca Georgiana Ilie, Anca Stoica, Delia Chelaru, se numără printre absolvenții Colegiului Național “Ferdinand I”, promoția 2013 care au fost admiși la facultăți de renume din străinătate. Elevi ai colegiului “Ferdinand” încă din clasa a V-a, aceștia duc renumele școlii noastre peste hotare, în instituții de învățămînt superior din Europa, acolo unde ei învață alături de studenți din întreaga lume.
Vorbim, așadar, de șansa lor de a studia în universități de top, de a interacționa cu diferite culturi și civilizații, de a avea acces la sisteme de învățământ foarte bine cotate pe plan mondial, la școli, biblioteci și campusuri dotate corespunzător din punct de vedere material, la programme școlare ancorate în realitatea socială, științifică, tehnică, juridică, de șanșa lor de avea, nu peste mulți ani, un loc de muncă ce va corespunde muncii și pregătirii lor.
Vorbim de șansa lor la un VIITOR, iar bazele acestei șanse s-au construit la noi, la COLEGIUL NAȚIONAL „FERDINAND I”, instituție ce oferă elevilor săi acest „pașaport pentru viitor”.
Andrei Finaru, Facultatea de Informatica, Trinity College, Universitatea Cambridge, Marea Britanie
Daca ar fi sa rezum experienta mea la Cambridge in doua cuvinte, as spune ca este “frumos, dar greu”. Frumos pentru ca universitatea exceleaza la capitolul “oportunitati oferite”, in sensul ca exista, pe langa evenimentele oferite de diferite departamente, nenumarate societati, fiecare organizand activitati recreative si/sau instructive, ajungandu-se la situatia de a alege dintre 5 evenimente care se suprapun, unul mai interesant decat altul. De asemenea, prin procesul de admitere extrem de selectiv se ajunge la o serie de trasaturi comune a studentilor de aici, intretinand un puternic simt al apartenentei (am ajuns unde trebuie pentru ca ma aflu alaturi de oameni asemanatori mie, alaturi de care ma simt “acasa”).
Greutatea vine in primul rand din volumul urias de informatii transmis. Aici, testul nu este daca esti capabil sa intelegi notiunile prezentate, ci daca reusesti sa ti le insusesti in timp util. Cred ca acest lucru reprezinta o lectie importanta de viata, mai ales in domeniile precum informatica, unde totul este in continua schimbare si in consecinta lipsa invatarii continue limiteaza drastic posibilitatile.
Fiind pregatit timp de 8 ani de profesori extraordinari in Colegiul National “Ferdinand I” am avut ocazia sa-mi dezvolt modul de gandire si sa-mi formez o baza de cunostinte solida. Pornind de la acestea, am obtinut rezultate care mi-au facut dosarul de aplicatie competitiv, iar odata ajuns la interviu (considerat de unii cel mai important element din procesul de admitere la Cambridge), am demonstrat ca ceea ce am invatat pe parcursul liceului, atat cunostinte, cat si modalitati de abordare, se ridica la nivelul cerintelor de aici.
La interviul de admitere la Cambridge, am demonstrat ca modul de gandire si cunostintele acumulate pe parcursul liceului la Colegiul National “Ferdinand I” se ridica la nivelul cerintelor de aici.
In concluzie, dupa o luna si jumatate aici, simt ca decizia de a veni la Cambridge a fost foarte buna, pentru ca ofera nenumarate oportunitati de dezvoltare, faciliteaza crearea de conexiuni, si nu in ultimul rand pentru ca rezonez cu mentalitatea de “work hard, play hard” de aici (cu tot cu prioritatile ce decurg din slogan – mai intai munca, dar trebuie si relaxare).
Anca Georgiana Ilie, Facultatea de Economie, University of Exeter, Marea Britanie
Intotdeauna am privit idea de a urma facultatea in strainatate ca pe o provocare personala si o ocazie de a ma autodepasi. Dupa doua luni la University of Exeter pot spune ca inca descopar lucruri noi, aspecte care ma surprind placut si consider ca am luat cea mai buna decizie prin a alege sa studiez aici.
Am urmat ciclul gimnazial si ciclul liceal la Colegiul National “Ferdinand I” Bacau si pot spune ca a fost o experienta deosebita. In afara de educatia de calitate pe care am primit-o la cursuri, am avut ocazia de a participa la numeroase activitati extracurriculare care mi-au dezvoltat personalitatea si m-au ajutat sa pastrez o balanta echilibrata intre viata academica si cea non-academica si acest lucru m-a ajutat sa ma adaptez fara probleme la sistemul de invatamant britanic.
Sunt studenta in primul an la Economie, un subiect foarte solicitant din punctul de vedere al orarului, deoarece in afara de cursuri, unde sunt in jur de 300 studenti, se adauga tutoriale destinate aprofundarii materiei la care participa in jur de 15 studenti. Pot spune ca in comparatie cu sistemul de invatamant romanesc aici suntem incurajati sa studiem individual, in ritmul propriu, deoarece cursurile sunt o completare si o dezvoltare a materialului din manualele si din cartile pe care trebuie sa le citim.
Facilitatile facultatii sunt de ultima generatie si exista multe oportunitati de dezvoltare personala si profesionala prin intermediul societatilor, asociatiilor de studenti si evenimentelor organizate de universitate, cum ar fi targuri de cariera si activitati extracurriculare.
Desi efortul depus pentru a face fata cerintelor unei universitati din top 10 din Marea Britanie este foarte mare, consider ca experienta este una de inalta calitate, iar acest lucru nu imi poate aduce decat beneficii in viitor.
Anca Stoica, Institutul National de Stiinte Aplicate, filiera EURINSA, Lyon, Franta
INSA (Instituts Nationaux des Sciences Appliquées) fac parte din categoria « Marilor Şcoli » franceze (Grandes Écoles). Aceste institute corespund, pe plan european, Universităţilor de Ştiinţe şi tehnologie. Admiterea se face pe bază de dosar, dosarul de candidatură fiind constituit din 3 scrisori de recomandare, mediile din anii de liceu (accentul se pune pe materiile ştiinţifice şi pe franceză) şi rezultatele la olimpiadele şi concursurile şcolare.
Studiile se desfăşoară pe durata a cinci ani şi sunt organizate în două cicluri. In cadrul Primului Ciclu, elevii primesc o educaţie generală, studiind matematica, fizica, chimia, mecanica, informatica si limbile străine. Elevii care trec examenul ce urmează acestui prim ciclu, sunt admişi în Cicul pentru Ingineri în cadrul căruia iţi alegi departamentul şi specializarea (biochimie, informatică, inginerie electrica, inginerie electronica, telecomunicatii, etc.). Diploma de inginer acordată de INSA la finalul acestor 5 ani este echivalentă cu un Masterat in “Science and Technology”.
Momentan sunt studentă in primul ciclu, filiera EURINSA, anul I. Aceasta filiera primeşte în fiecare an o promotie de aproximativ 100 de studenti în primul an, compusă jumătate din studenti francezi şi jumătate din studenti străini, din Uniunea Europeană şi din Europa de Est. Am colegi din Bulgaria, Turcia, Spania, Italia, Albania, Macedonia, Cipru, si multe alte tari. In afara de mine, in anul I mai sunt inca 2 români. Cursurile sunt predate în limba franceză. Pe langa EURINSA mai există filiera clasică rezervată vorbitor nativi de limba franceza, ASINSA, AMERINSA si SCAN (cu predarea în limba engleză).
Pot să spun că programul este foarte încărcat, în majoritatea zilelor orele încep la 8 şi se termină la 6, cu o pauza de masa de 2 ore. Prezenţa la cursuri este obligatorie si avem examene pe parcursul întregului an. Deja am avut un examen la matematică, iar săptămânile urmatoare voi avea la fizică, chimie şi informatică. Urmează o pauza de o săptămână, după care voi avea din nou examen la matematică.
Sistemul de notare francez este de la 1 la 20. La primul examen am luat nota 17 şi a fost cea mai mare notă pe filieră. Aici profesorii sunt mult mai exigenti, nu există nota 20.
La INSA se pune foarte mult accentul pe laboratoare şi pe experienţa practică şi este în topul primelor 5 şcoli de inginerie preferate de firmele recrutoare. Pe parcursul celor 5 ani studenţii sunt obligaţi să facă mai multe stagii de practică, la terminarea studiilor avand deja experienţă de muncă. La sfârşitul primului an va trebui sa fac un stagiu in industrie.
Momentan încă sunt in perioada de acomodare, dar sunt foarte mulţumită de alegerea de a veni aici. Sistemul este dur, la sfârşitul fiecărui an fiind facută o selecţie, dar consider că această provocare nu îmi vor aduce decat beneficii pe viitor.
Delia Chelaru, University of East Anglia, Norwich, Marea Britanie
Mandra absolventa a Colegiului National “Ferdinand I”, de mica visam sa imi continui studiile in Marea Britanie, tara de care eram indragostita. Stiind ca ar fi fost cea mai buna optiune, am inceput sa ma interesez despre studiile in stainatate. Atunci am aflat ca din fericire, guvernul britanic permite studentilor a face un imprumut pentru a acoperi taxele de scolarizare complet. Asadar m-am decis sa imi incep aplicatia pentru ca, ulterior sa aflu ca am fost acceptata la patru universitati din cinci.
Prin urmare, acum sunt studenta la universitatea East of Anglia din Norwich unde studiez film si studii americane. De doua luni de zile am parte de asa zisa “student life” si tind sa cred ca imi merge foarte bine. Din punct de vedere academic, sistemul englezesc mi se pare superior celui romanesc iar facilitatile de care beneficiezi sunt destul de impresionante.. Nu doar din punct de vedere tehnologic, ci si din punct de vedere al lectorilor si al tuturor oamenilor dispusi sa te ajute cu orice problema. Abordarea invatamantului se bazeaza pe calitatile studentului de a “studia individual”, asta insemnand ca profesorii doar coordoneaza si arata calea iar studentul cerceteaza si invata din propriul interes. Este important sa participi din timp la diverse activitati, sa faci practica, voluntariat – prinde bine la CV. De curand, am aplicat pentru un “work experience” ca editor asistent in echipa Google Campus London, experienta care ma va ajuta pe viitor..
De asemenea, faptul ca majoritatea campusurilor sunt multiculturale iti permite sa intri in contact cu oameni din toata lumea si sa descoperi noi culturi, aspect care pe mine ma fascineaza. In orice caz, recomand la toata lumea cu cea mai mare usurinta studiile in Marea Britanie daca le place, stiu ca pot si vor. Credeti-ma, merita!