Cheia succesului - inspiraţie, motivaţie, pasiune

Publicat de staff la 09 October 2019

 


Interviu realizat de Sava Mirunaclasa a VIII-a B


 

  Cristian Burghelea, elev în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „Ferdinand I” Bacău, calificat la Olimpiada Naţională de Informatică, obţinând premiul al II-lea  la ProSoft (concurs internaţional de informatică), membru al proiectului „Erasmus School Television News”, implicat în activităţi de voluntariat la „Bucurie în mişcare” şi „iScratch” a fost de acord să ne dezvăluie experienţa lui din cadrul şcolilor de vară „Oxford  Summer Courses”  şi „Stanford  Summer Session”.

M: Cum ai făcut cunoştinţă cu şcolile de vară din cadrul universităţilor „Stanford” şi „Oxford”?

C: În clasa a X-a am găsit pagina online a cursurilor de vară, şcoala de vară „Oxford Summer Courses”  şi am decis să mă înscriu pentru a îmi da seama dacă mi-ar plăcea sau nu să studiez în străinătate. După prima experienţă am primit un mail de la ei cu o bursă pentru anul următor la „Stanford”.

M: Care au fost subiectele celor două experienţe?

C: În primul an, la „Oxford”, am studiat „Computer science”, asemănătoare, în logică, cu informatica pe care o studiem și noi în școală şi, în al doilea an, la „Stanford”, am avut mai multe subiecte din cât mai multe domenii pentru a ne putea forma o idee despre sistemul american.

M: Care a fost cel mai important sfat primit acolo? Sfatul care te-a motivat să te îndrepţi spre o meserie/ valoare/ profesie?

C: Cred că cel mai important sfat pe care l-am primit, a fost să încercăm să ne extragem inspiraţia din cât mai multe subiecte. De exemplu, eu, cum am studiat informatică, am realizat că nu trebuie să mă axez doar pe asta, ci să încerc să mă inspir şi din fizică, matematică şi alte domenii.

M: Din punctul tău de vedere, este mai eficient sistemul de învăţământ din America decât cel din România?

C: Greu de zis; Cred că aş alege sistemul de învăţământ din America pentru că, deşi seamănă cu sistemul nostru, prin numărul ridicat de subiecte obligatorii, spre deosebire de cel din UK, unde îți alegi 4 sau 5 materii,  la ei teoria este sumarizată.

M: După această experienţă, ai schimba cu ceva sistemul de învăţământ de aici?

C: Da, aş opta spre o introducere în fiecare domeniu, concentrând  teoria.

M: Care au fost activităţile pe care le-ai considerat cele mai interesante?

C: La „Stanford”  a fost destul de interesant să facem tot felul de activităţi. Am avut cursuri de anatomie umană unde am văzut  exact cum învață studenții de acolo, pe corpuri adevărate, până la bussines management, unde ne-am întâlnit cu antreprenori din Silicon Valley care ne-au spus cum au început bussinessuri şi dificultăţile pe care le-au avut ei. Cred că acestea au fost cele mai interesante.

M: Ce beneficii ţi-au adus acele activităţi?

C: Cred că te învaţă să gândeşti diferit, din perspectivă, nu să te concentrezi pe un anumit lucru. Dacă nu îţi pică o idee încerci o abordare nouă, eventual întrebi pe altcineva, care are o gândire diferită.

M: Am înţeles că într-un an ai fost la „Stanford”, iar în cel de-al doliea an la „Oxford”. Crezi că experienţa primului an te-a ajutat să înţelegi şi să abordezi în alt mod temele punctate în cel de-al doilea an?

C: Asta e clar. Eram foarte stresat înainte să merg la „Oxford”, fiind o ţară străină, la un colegiu prestigios. Mă gândeam că poate nu mă voi descurca cu limba, poate nu mă voi integra sau poate că nu mă voi înțelege cu oamenii de acolo, dar a fost foarte captivant  şi m-am distrat de minune. Oamenii au fost geniali şi am avut ce învăţa de la ei, pregătindu-mă pentru următorul an. Am învățat cum să interacționez cu oameni din culturi diferite și cum să învăț cât mai mult din fiecare experiență/curs.

M: Optezi pentru studii superioare în ţară sau în străinătate?

C: Cred că voi merge în străinătate, fiindcă au un sistem mai ofertant- oportunitățile de angajare din timpul facultății în străinătate sunt mult mai atractive decât în România, precum și proiectele de schimb de experiențe.

M: Ai observat diferenţe de abordări a diferite situaţii între liderii din România si cei de acolo?

C: Da...Profesorii de la clasele de acolo pun foarte mult accent pe lucrul în echipă- „Trebuie să gândiţi ca un tot unitar, să vă asumaţi responsabilitatea împreună”.  Pe când, la noi în ţară, se pune accent şi pe individualism, pe spiritul competitiv.

M: Cu ce te-au ajutat cele două experienţe?

C: Aş spune că m-au dezvoltat ca om, mi-au dezvoltat gândirea şi perspectiva asupra lumii, mai ales pentru că ajungi să cunoşti oameni de peste tot. Erau persoane de pe 4 continente: Asia, Europa, America şi Africa, fiecare având o altă gândire. A fost super!

M: Ţi se pare mai eficientă educaţia formală sau non-formală?

C: Cred că amândouă au rolul lor. Educaţia formală este foarte bună pentru studiul teoretic , iar cea non-formală te încurajează pe partea practică, aş zice.

M: Ai descoperit acolo pasiuni/ talente/ abilităţi despre care nu ştiai?

C: Nu sunt sigur. Am învăţat să cânt la pian, împreună cu un băiat din Londra şi mi-am dat seama că nu vreau să fac anatomie.

M: Ai reuşit să îţi faci prieteni noi în cele două experienţe?

C: Da, cu siguranță. Mi-am făcut foarte mulţi prieteni de peste tot din lume şi cu unii încă păstrez legătura, plănuind chiar să ne întâlnim, să vedem ce am mai făcut. Este ceva deosebit.

M: Ai învăţat ceva nou de la ei?

C: Da. Când vorbeşti cu oameni din culturi diferite, care au o gândire diferită şi încerci să îi înţelegi, te dezvolţi pe tine, îţi dezvolţi felul de a gândi, plus că înveţi să apreciezi cultura din care provin.

M: Dacă ar trebui să defineşti printr-un singur cuvânt cele două experienţe care ar fi acela?

C: Inspiring.